Krajiny Európskej únie navzájom uzatvárajú svoje vnútorné hranice a vonkajšie hranice s krajinami SNŠ. Na hraniciach sa hromadia stovky nákladných vozidiel v dopravných zápchach, ktoré dodávajú najrôznejší tovar vrátane nebezpečného tovaru a rýchlo sa kaziacich potravín. Narušujú sa dodacie lehoty nákladu, sklady sa tovarom nedoplňujú včas, narušili sa všetky efektívne logistické reťazce nákladnej dopravy, ktoré sa za tie roky vybudovali. Manažéri dopravy upokojujú nahnevaných a znepokojených zákazníkov, dodávatelia urgentne hľadajú nové doručovacie kanály, trpia všetci: obchod, vodiči aj koneční užívatelia.

Závody a továrne sú zatvorené, výroba sa zastaví, v obchodoch je nedostatok nevyhnutného tovaru, bežní ľudia začnú podliehať panike. Čo ak sa globálny ekonomický model, spôsob života, na ktorý si každý zvykol v rozvinutých a rozvojových krajinách od polovice 20. storočia, náhle zastaví?

Len pred pár mesiacmi vyzerala takáto situácia s rýchlo sa šíriacou epidémiou, karanténou, uzavretými hranicami iba v sci-fi románoch alebo hollywoodskych filmoch. Bolo jednoducho nemožné uveriť v také niečo: na nádvorí XXI. Storočia, s úrovňou rozvoja technológií a medicíny, by to vlády svetových mocností nedovolili. Ukázalo sa, že všetko je oveľa vážnejšie. Existuje jediný dôvod - zúrivý koronavírus, ktorého epicentrom sú európske krajiny. Už dnes je to zrejmé: vývojová situácia v súvislosti s pandémiou koronavírusov bude mať negatívny dopad a vynúti transformáciu svetového hospodárstva ako celku a najmä všetkých jej oblastí vrátane medzinárodnej nákladnej dopravy.

Vládne reštriktívne opatrenia

Krajiny EÚ vracajú hraničné kontroly na svojich hraniciach. Konkrétne sa vyskytli správy od nákladných dopravcov o vzhľade kontrolných bodov na slovinsko-maďarských hraniciach, ktoré neumožňovali nákladné vozidlá z Talianska. Všetci vodiči prevážajúci tovar z Talianska museli byť v karanténe po dobu 14 dní. Slovinsko obmedzilo tranzit nákladných vozidiel z Talianska do Slovinska. Doprava je povolená, iba ak je konečným cieľom Slovinsko. Rovnaká situácia bola pozorovaná na hraniciach Talianska s Chorvátskom.
Vedeniu Európskej únie sa nakoniec podarilo vyriešiť problém dopravy v jednom bloku. Mimoriadny samit schválil rozhodnutie o vytvorení „zelených koridorov“ pre nákladné vozidlá uviaznuté na vnútorných hraniciach EÚ. To sa však týka iba dopravcov z EÚ, zatiaľ čo nákladné vozidlá z Ruska, Ukrajiny, Bieloruska a Moldavska zostali dlho zablokované!
V samotných krajinách SNŠ nie je situácia o nič lepšia: Rusko uzatvára hranice s Bieloruskom. Takzvaný zelený koridor funguje na colnici iba pre nevyhnutný tovar. Zavedenie rovnakých opatrení možno ľahko očakávať medzi ostatnými krajinami SNŠ, ak sa situácia bude naďalej zhoršovať.

Ako sa zmení globálna ekonomika po koronavíruse?

Akákoľvek hospodárska alebo humanitárna kríza vždy v mnohom ovplyvňuje akýkoľvek sektor hospodárstva.

Pandémia, ako aj strach spotrebiteľov z vírusu, už teraz formujú ponuku a dopyt v globálnej ekonomike. Pozastavenie výroby v USA, Európskej únii, Číne, to všetko ovplyvňuje globálnu ekonomiku a dodávateľské reťazce. Výsledkom je efekt „House of Cards“: Pokles ekonomickej aktivity iba v Číne, ktorá je globálnym dodávateľom mnohých komponentov, priamo ovplyvní produktivitu spoločností v iných regiónoch sveta. Už v blízkej budúcnosti to môže viesť k aktívnejšej lokalizácii veľkých priemyselných odvetví, to znamená, že vlastníci tovární sa budú usilovať vytvárať pracovné miesta nie v Číne, ale bližšie k svojim hlavným trhom s výrobkami. Narušenie zavedených dodávateľských reťazcov prinúti podniky k tomuto kroku.

Už teraz je možné s istotou povedať, ktoré oblasti podnikania budú vírusom najviac postihnuté: tradičné nakupovanie (nákupné centrá), zábavný priemysel (kiná, reštaurácie, kaviarne) a cestovný ruch. Z dlhodobého hľadiska bude mať presun zamestnancov na prácu na diaľku vplyv na komerčné nehnuteľnosti, prepravu osôb a technológie. Mnoho spoločností prehodnotí svoje staré obchodné modely.

Odborníci varujú, že dôsledky toho, čo sa dnes deje v globálnej ekonomike, budú vážnejšie ako v roku 2008. Vtedy to bola finančná kríza, teraz - kríza ponuky a dopytu, výroby, logistiky. Vezmime si ako príklad Taliansko - jednu z hlavných krajín Európy, ktorá je najviac zasiahnutá koronavírusmi. Taliansko bolo doteraz hlavným hráčom v dodávkach tovaru, ako sú farmaceutické výrobky, odevy a obuv (luxusné značky), vína, mliečne výrobky, syry, mäso, zelenina a ovocie. Už si viete predstaviť, aké škody vzniknú pri vývoze a dovoze týchto kategórií tovaru z Talianska. Koho výrobky nahradia tieto pozície na tradičných trhoch predaja? A akú cenu si za ne budú predajcovia účtovať?

Vplyv koronavírusu na prepravu nákladu a logistiku všeobecne

Pandémia koronavírusov už nepochybne zasiahla medzinárodnú nákladnú dopravu, logistiku a úzko súvisiace priemyselné odvetvia: z dôvodu konania orgánov EÚ a karanténnych obmedzení, ktoré zaviedli, boli továrne dočasne zatvorené, čím sa výrazne znížil tranzitný náklad cez Rusko na Trasa medzi Európou a Čínou ...

V samotnom Rusku bol v marci zaznamenaný pokles obratu nákladnej dopravy iba v segmente nákladnej železničnej dopravy o 7,3%. Dôvody sú rovnaké - karanténa v dôsledku rýchleho šírenia koronavírusovej infekcie, čo viedlo k zníženiu vývozu.

V dôsledku toho rastú náklady na dodávky a námorná nákladná doprava sa v očiach príjemcov stáva atraktívnejšou ako preprava po ceste alebo železnici. Situácia v segmente leteckej dopravy zostáva takisto pochmúrna. Väčšina leteckých spoločností ruší lety do krajín s potvrdenými prípadmi koronavírusovej infekcie. Kvôli nedostatku nákladného priestoru ceny za leteckú dopravu prudko vzrástli.
Je však správnejšie hodnotiť situáciu na trhu s prihliadnutím na kategórie nákladnej dopravy. Na jednej strane prudký skok v dopyte obyvateľstva po potravinách a hygienických výrobkoch viedol k zvýšeniu prepravy týchto kategórií tovaru. Na druhej strane zatvorenie nákupných centier, stravovania, reštaurácií, športových zariadení vedie k zníženiu prepravy textilu, parfumov, alkoholu atď.

Jedným zo smerov, ktoré budú určite ziskové na pozadí uzatvorenia hraníc medzi krajinami, je vnútroštátna preprava spotrebného tovaru (expresné doručenie príjemcovi). Popularita online objednávok a vzdialených služieb už rastie. Prechod k celkovej spotrebe online sa pravdepodobne stane dlhodobým trendom.

Všetko je v rukách dopravných spoločností, vedúcich pracovníkov a ich manažérov

Situácia s vírusmi sa rýchlo mení každý deň. Niektoré podniky upadajú, iné sa transformujú a ťažia z prevládajúcich okolností.

Bez opatrení štátnej podpory však podniky nemôžu prežiť. Medzi najdôležitejšie opatrenia, ktoré je potrebné prijať, patria:

- daňové úľavy na 3 roky na zotavenie pre najpostihnutejšie odvetvia hospodárstva;

- poskytovanie zvýhodnených pôžičiek na nákup tovaru potrebného na podporu výroby;

- poskytovanie pôžičiek vo výške 0% na výplatu miezd zamestnancom;

- dotácie a oslobodenie od dane pre malé a stredné podniky najmenej na 2 roky;

- podpora makroekonomickej stability a kontroly inflácie.

To na chvíľu pomôže firmám, ale nenechajte sa oklamať. Kríza v každom prípade povedie k zatvoreniu niekoľkých spoločností, prežijú len tie najsilnejšie. Zákony prírody sa pretínajú so zákonmi trhu ako nikdy predtým.

Prvoradou úlohou dopravných spoločností, ktoré chcú zostať na hladine, je pozorne sledovať, čo sa deje, sledovať všetky zmeny a obmedzenia - aby bolo možné rýchlo prijať efektívne dopravné rozhodnutia. Nie všetky spoločnosti to, samozrejme, dokážu. Malé spoločnosti s obmedzeným vozovým parkom budú musieť buď zmeniť geografickú polohu prepravy a kategórie prepravovaného tovaru, alebo sa pridať k väčším spoločnostiam.

Zrejmé výhody by mali získať veľké špedičné spoločnosti, ktoré uskutočňujú prepravu nákladu rôznymi spôsobmi dopravy. Ľahšie sa im bude kombinovať cestná doprava s železničnou kontajnerovou dopravou, námorná nákladná a letecká doprava. Vďaka dobre vyvinutým logistickým reťazcom, flexibilite a schopnosti zvoliť si najlepšie trasy budú tieto dopravné spoločnosti schopné uspokojiť dopyt majiteľov nákladu a konečných spotrebiteľov po najžiadanejších kategóriách tovaru. Teraz je dôležité nielen prekonať súčasné krízové ​​obdobie s minimálnymi stratami, ale aj položiť základ ďalšej práce na trhu medzinárodnej nákladnej dopravy.